به گزارش پایگاه خبری خوز نگار ؛ دکتری روان شناسی تربیتی درباره احساس تنهایی گفت: زمانی که حسِ تنهایی رو تجربه میکنیم، گویی در مسیرِ تعامل و ارتباطِ ما با دیگران، چیزی گم شده است و در زندگی، تعلقِ خاطری نداریم. همین موضوع، معمولأ حالِ ما را بد می کند و زمانی که این حس برای مدتی طولانی در ما استمرار داشته باشد، دیگر نباید به سادگی از کنارِ آن  عبور کرد. البته افرادی که در زندگی، دارای انگیزه، هدف و معنا هستند، معمولأ به میزان خیلی کمتری، این حس رو تجربه می کنند.

پروین رضایی خاطر نشان کرد : تنهایی، ریسکِ ابتلاء به بیماریهای شناختی، قلبی، زوال عقل و مرگِ زودرس رو به میزانِ قابل توجهی، بالا می برد و یکی از متغیرهای مهم در ایجاد افسردگی است . در واقع، افرادِ مبتلا به افسردگی و اختلالِ دو قطبی، بیشتر از افرادِ عادی، از تنهایی رنج می برند. همچنین، تحقیقات علمی نشان میدهد که انزوای اجتماعی و زوالِ عقل، با همدیگه رابطه ی دو سویه دارن و همدیگه رو تغذیه می کنند.

وی بیان داشت : تنهایی همیشه بد نیست. مثلا افراد خلاق، غالبأ یاد گرفتن که اوقاتِ تنهاییِ خود رو، دوست  داشته باشند. چون از آن زمان به عنوانِ زمانی یاد می کنند که می توانند  با خود، خلوت کنند و به فعالیت هایِ خود کامبخش بپردازند. در واقع خیلی از افرادِ برجسته، در زمانِ خلوت با خود، به بصیرت هاشون رسیدند. لذا گاهی تنهایی میتونه تجربه یِ التیام بخشی باشد. بر این اساس پیشنهاد میکنم  که در مواردِ موردِ نیاز، از تنهایی نترسیم و به اون، به عنوانِ فرصتی برای خلوتِ با خود نگاه کنیم و تنهایی رو، فرصتی برایِ بیشتر دوست داشتنِ خود، بدانیم .بین پاسخ های مقابله ایِ افراد افسرده با غیر افسرده ها، تفاوتهای زیر دیده می شود .

وی درادامه نشانه هایی را برای شناخت افسردگی برشمرد :

۱) افسرده ها از مهارتهای مسئله گشایی یا حل مسئله، به اندازه ی کافی استفاده نمی کنند.

۲) افراد افسرده به میزانِ زیادی حالتِ اجتنابی دارند و بیشتر به تفکرِ آرزومند می‌پردازند.

۳) آدمهای افسرده از مهارتِ خود آرام سازی، استفاده یِ مؤثری نمی کنند.

۴) افسرده ها در حرف زدن با خود، در موردِ مشکلاتشان ، ماهر نیستند.

۵) افراد افسرده آدمهای منفعلی هستند و از حمایت هایِ اجتماعی به اندازه یِ کافی استفاده نمی کنند.

۶) افسرده ها برای بیرون اومدن از ناراحتی، نمی توانند از شوخ طبعی استفاده کنند.

۷) آدمهای افسرده به مهارتهای خود، برای مقابله با موقعیت های افسرده ساز، اعتمادِ کمتری دارند.

۸)  افسرده ها بیش از اندازه، خود رو سرزنش می کنند.

 

لینک کوتاه:https://khooznegar.ir/wkw2