به گزارش پایگاه خبری خوز نگار ؛ یک کارشناس ورزشی با بیان اینکه ورزش منظم فواید زیادی برای سلامت روان دارد ، اظهار داشت : ورزش باید به صورت یک برنامه روزانه تبدیل شود چرا که علاوه بر سلامت جسم برسلامت روح و روان نیز اثر گذار است  .

محمد سعید معلی درباره تاثیر ورزش بر سلامت روان گفت : یکی از مهمترین آثار ورزش منظم بر سلامت روان ، کاهش استرس و اضطراب است ؛ ورزش باعث ترشح هورمون‌هایی مانند اندورفین و سروتونین می‌شود که به طور طبیعی خلق و خو را بهبود می‌بخشند و احساس آرامش و شادابی را افزایش می‌دهند. همچنین، فعالیت بدنی می‌تواند به عنوان یک راهکار برای تخلیه تنش و اضطراب عمل کند.

وی در ادامه گفت : ورزش بر کاهش علائم افسردگی اثر دارد و  مطالعات نشان داده‌اند که ورزش می‌تواند به اندازه داروهای ضد افسردگی در درمان افسردگی موثر باشد؛ ورزش به افزایش سطح سروتونین و دوپامین در مغز کمک می‌کند که به بهبود خلق و خو و کاهش علائم افسردگی مانند غم، ناامیدی و بی‌انگیزگی می‌انجامد.

وی بیان داشت : ورزش باعث افزایش اعتماد به نفس می شود ؛  ورزش منظم می‌تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند و حس competence و تسلط بر خودتان را افزایش دهد. همچنین، افزایش تناسب اندام و سلامت جسمانی می‌تواند به شما در داشتن تصویری مثبت‌تر از خودتان کمک کند.

وی ، بهبود کیفیت خواب را از اثرات دیگر ورزش برشمرد و گفت :  فعالیت بدنی می‌تواند به شما کمک کند تا سریع‌تر به خواب بروید، خواب عمیق‌تری داشته باشید و در طول شب کمتر بیدار شوید.

معلی گفت : ورزش همچنین باعث افزایش  تمرکز و حافظه می شود ؛ ورزش به افزایش جریان خون در مغز کمک می‌کند که می‌تواند به بهبود تمرکز، حافظه و عملکرد شناختی شما کمک کند.

وی در ادامه با بیان اینکه ورزش باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های روانی می شود ، گفت : مطالعات نشان داده‌اند که ورزش می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های روانی مانند زوال عقل، آلزایمر و اسکیزوفرنی را کاهش دهد.

وی در ادامه از اثرات دیگر ورزش گفت :  ورزش منظم می‌تواند به شما در داشتن حس بهتری نسبت به خودتان کمک کند و عزت نفس شما را افزایش دهد و به شما در یافتن دوستان جدید و تقویت روابط اجتماعی‌ کمک کند همچنین ورزش به کاهش دردهای مزمن مانند درد کمر، درد مفاصل و سردرد کمک کند.

معلی افزایش سطح انرژی را از اثرات دیگر ورزش برشمرد : ورزش می‌تواند به شما کمک کند تا در طول روز احساس انرژی بیشتری داشته باشید و  به بهبود سلامت قلب و عروق، ریه‌ها، عضلات و استخوان‌ها کمک کند.

وی نکاتی درباره کسانی که می خواهند تمرینات ورزش را آغاز کنند،گفت : اگر مبتدی هستید، به آرامی شروع کنید و به تدریج شدت و مدت زمان فعالیت خود را افزایش دهید و  فعالیتی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید.

این کارشناس ورزشی در پایان یادآور شد :  با یک دوست یا گروهی از افراد ورزش کنید تا انگیزه خود را حفظ کنید و  قبل از شروع هر برنامه ورزشی جدید با پزشک خود مشورت کنید.

لینک کوتاه:https://khooznegar.ir/lfxz