به گزارش پایگاه خبری خوز نگار ؛ مغز از بیش از صد میلیارد سلول یا نورونِ مجزا تشکیل شده است . نکته ی مهم در مورد هوش این نیست که افراد از چه مقدار هوش یا چه تعداد نورون برخوردارند، بلکه موضوع مهم، تعدادِ پیوندهایی هست که بین سلولها شکل میگیرد .

یادگیری وقتی انفاق می افتد که پیوندهای جدیدی بین دو یا بیش از دو نورون برقرار می شود . توانائیِ مغز برای ایجاد پیوندهایِ جدید و بازسازیِ این پیوندها، شکل پذیری (Brain plasticity) یا انعطاف پذیریِ مغز گفته می شود . مغزِ ما، از طریقِ تجربه های روزمره ی زندگی، در موقعیت هایِ یادگیریِ خاص و عام، شکل می گیرد . هر وقت که موضوعِ موردِ یادگیری را بیشتر تمرین کنیم، پیوند بین سلولهای مغزی ما، قویتر می شود  و در نتیجه، یادگیریِ ما هم، پایدارتر می شود .

همچنین، نقشه های پیوندی بین نورون ها، به الگوهایی اشاره داره که فرد در رابطه با یادگیری، از آن الگوها استفاده می کند. ما دارای میلیاردها الگو و بیش از میلیاردها پیوندِ بینِ سلولی هستیم. هر چی بیشتر یاد میگیریم، تعدادِ پیوندهای مغزیِ ما، بیشتر می شود و به دنبالِ آن، الگوهایِ پیوندیِ مغزمون هم، پیچیده تر می شود .

افرادِ جوان، بیشتر از افرادِ پیر، تحت تأثیرِ شکل پذیریِ مغز قرار می گیرند و در مقایسه با افرادِ پیر، از ظرفیت بالاتری برای یادگیری برخوردار هستند. البته این موضوع، به این معنی نیست که افراد پیرتر نمی توانند ، مهارتهای جدیدی رو یاد بگیرند . لطفأ فراموش نکنیم که یادگیری، همیشه امکان پذیر هست .

جمع بندی اینکه، هر چقدر تجربه های جدیدتری داشته باشیم، بیشتر قادر خواهیم بود که با عقاید و مهارتهایِ جدید، درگیر بشویم و شکل پذیریِ مغزِ ما، استحکام و تداومِ بیشتری پیدا می کند . یادمان باشد که هر مغزی، سازماندهیِ منحصر به خود رو دارد .

نویسنده : دکتر پروین رضایی

روان شناس تربیتی

لینک کوتاه:https://khooznegar.ir/10fp