به گزارش پایگاه خبری خوز نگار ؛ کارشناس رسانه و ارتباطات و تحلیل گر مسائل خوزستان در گفت و گو با پایگاه خبری خوز نگار گفت : خوزستان ،  استانی است که نامش با صنعت، کشاورزی و بندر ،آمیخته شده است ؛ استانی که با شنیدن نامش بیش از هر چیز  اقتصاد و معیشت به ذهن انسان متبادر می شود و  به قول اهل رسانه هزاران هزار ، سوژه در دلْ ، نهفته دارد .

محسن محمدیان در ادامه یک پرسش مطرح می کند :  به راستی چقدر توانسته‌ایم از ظرفیت اقتصادی این استان برای رشد ، تولید و اشتغال استفاده کنیم؟!

وی گفت : یکی از موضوعات پر چالش این روزها، ضعف یا عدم توانایی در جذب حداکثری سرمایه گذار است .

وی با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی بیان داشت : بر اساس این اصل قانون اساسی ، افزایش رقابت‌‌پذیری و سهم بخش‌های خصوصی در اقتصاد و تشویق مردم به سرمایه گذاری و تغییر نقش دولت از مالکیت و مدیریت مستقیم بنگاه‌ها به سیاستگذاری و هدایت و نظارت، تاکید شده است .

محسن محمدیان با بیان این که حمایت از  بخش خصوصی و سرمایه گذار باعث  افزایش رفاه عمومی و کاهش نرخ بیکاري استان می شود گفت :

بی شک اگر سرمایه گذاری در استان به صورت اصولی، هدفمند و با اتکا به تولید و حتی ارز آوری صورت گیرد شاهد رونق اقتصادی و بهبود معیشت خواهیم بود .

این کارشناس ارتباطات و رسانه در ادامه به آسیب شناسی موضوع می پردازد : با یک بررسی اجمالی می‌توان متوجه شد که چرا سرمایه گذاران خیلی میل و رغبتی برای سرمایه گذاری در استان بی نظیری چون خوزستان نشان نمی دهند .

وی دلایل عدم رغبت سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در استان را برمی شمرد :  از جمله دلایل این موضوع می توان به عدم حمایت مادی و معنوی از شخص یا گروه سرمایه گذار ، ضعف در شبکه حمل و نقل اعم از راه ها ، فرودگاه ‌ها و خط ریلی، فربه و ناکارآمد بودن بخش دولتی و عدم تعامل بین دستگاه های مرتبط با حوزه اقتصاد نام برد .

وی در ادامه بیان داشت : عوامل دیگری که می توان برشمرد ؛ ضعف و ناکارآمدی بخش خصوصی، ضعیف و محدود بودن بازار مصرف، عدم مهارت لازم از سوی نیروهای متخصص، عدم توجه به پس انداز حاصل از درآمد، ترس از انجام خطر مالی ( ریسک ) ، به روز نبودن شیوه های تولید و کسب درآمد و همینطور وجود متغیرهای فرهنگی در جای جای استان است .

این کارشناس ارتباطات و تحلیلگر مسائل خوزستان عوامل دیگری را اضافه کرد : مولفه های دیگری که باعث عدم رغبت سرمایه گذار شده است ؛ مصرف گرایی قاطبه مردم، نگاه و تفکر سیاسی و اداری به سرمایه گذاری، عدم حمایت بانک‌ها و انتصاب مدیرانی است که با حوزه صنعت و سرمایه گذاری بیگانه هستند .

وی با بیان این که نمایش و ارائه تصویری مایوس کننده از استان ،نیز بر عدم توفیق در جذب سرمایه به استان دامن زده است ، گفت : نمایش و ارائه تصویری تار و مایوس کننده از استان توسط برخی افراد و رسانه ها باعث عدم رغبت ورود سرمایه گذار به استان شده است .

حال آن روی سکه، چه باید کرد که سرمایه گذار جذب استان شود؟!

وی کلید حل مشکل را در مانع زدایی دانست و گفت :  ابتدا باید مشکلات و موانع پیش روی سرمایه گذاران که پیش تر عنوان شد برطرف گردد و سپس اقدامات لازم صورت گیرد .

وی در ادامه به ارائه راهکارهای عملیاتی برای جذب سرمایه گذار،  می پردازد :

  • توجه ویژه به سند راهبردی توسعه سرمایه گذاری استان (البته اگر در استان تالیف و گردآوری شده باشد.)
  • فراهم شدن امنیت اقتصادی برای سرمایه گذار
  • تلاش برای باورپذیری مدیران جهت حمایت از سرمایه گذاران
  • حمایت قانونی از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری
  • تغییر نگاه مدیران استان به سرمایه گذار (سرمایه گذار را به چشم یک نیروی مولد بنگرند)
  • تعامل بخش دولتی برای تسهیل در کار و ایجاد انگیزه با سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی
  •  دیپلماسی قوی و قدرت چانه زنی بخش دولتی برای ترغیب بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در استان
  • در اختیار قرار دادن زمین و ارائه خدمات اولیه به سرمایه گذار
  • تسریع و تسهیل در صدور مجوزها
  • بر طرف کردن نواقص قانونی و تجدیدنظر در برخی قوانین سرمایه گذاری
  • توجه به اقلیم شهرهای استان 

وی در پایان گفت : اگر انوع سرمایه گذاری ها توسط مدیران ذیربط الویت بندی شود و به فراخور زمانی وارد مرحله اجرایی شوند و سیاست تشویقی و حمایت چند منظوره در دستور کار قرار گیرد، شاهد ورود سرمایه گذاران به استان و شکوفایی در اقتصاد استان خواهیم بود .

لینک کوتاه:https://khooznegar.ir/dap1