به گزارش پایگاه خبری خوزنگار ؛ فراغت در معنای جدید آن پدیده ای اســت تازه كه بر اثر صنعتی شــدن و شهرنشینی به وجود آمده و آن را نمی توان با بیكاری قرون گذشته مقایسه كرد.

در این معنا اوقات فراغت زمانی است كه در آن شخص آن گونه كه می خواهد عمل می كند و در آن الزامی وجود ندارد در نتیجه با نوعی طیب خاطر و رضایت ســپری می شــود.

فعالیت های اوقات فراغت امروزه از چنان اهمیتی برخوردار است كه حتی از آن بــه مثابه آیینه ی فرهنگ جامعه یــاد می كنند، به این معنی كه چگونگی گذران اوقات فراغت افراد یك جامعه تا حد زیادی معرف ویژگی های فرهنگی آن جامعه اســت .

در هر حال انسان به علت تفاوت ماهوی اش با سایر موجودات، حتی در ساده ترین اشکال زندگی، به فرصتی خارج از زندگی روزمره اش نیاز دارد تا در این فرصت بسیاری از كنجكاوی ها،  را ارضا كند و این فرصت كه فراغت نامیده می شــود در بازپروری انسان ها نقش بسزایی دارد.

علاوه بر اســتراحت و رفع خســتگی ، فرار از موقعیت های تکراری ،یکی از مهمترین کارکردهای مربوط به اوقات فراغت رشــد فکری و فرهنگی است .

در گذران اوقات فراغت ســن، طبقــه ی اجتماعی ـ اقتصادی، گرایش مذهبی و جنســیت باعث ایجاد مرزبندی ها و تفاوت هایی می شــود.

اوقات فراغت بســتر مناسبی برای رشد شخصیت واعتلای وجود و در عین حال زمینه ی همواری برای بروز اختلالات رفتاری،انحرافات اخلاقی و بزهكاری های اجتماعی است .

دولت ها باید برای اوقات فراغت افراد امکاناتی را فراهم کنند وگرنه افراد خود از طرقی كه همواره به نفع جامعه نیست راه حل هایی پیدا خواهند كرد .

تحقیقات متعدد نشان داده است: رواج انواع فراغت های آسیب زا در بسیاری از كشورها از نداشتن امكانات مناسب تفریحی، آگاهی نداشتن، نداشتن برنامه ی صحیح و نیز سیاست های اجتماعی و اقتصادی نادرســت نشــئت گرفته و موجب شــده بســیاری ازنوجوانان و جوانان به سوی فعالیت ها و تفریحات ناسالم كشیده شوند.

طبق بررسی های جامعه شناسان بروز بزه كاری ها و كجروی ها در اوقات فراغت بیش از اوقات كار است پس باید اوقات فراغت برای جوانان طوری طراحی شود تا از بروز موارد آسیب زا جلوگیری کند.

پژوهش های انجام شــده در ایران حاكی اســت بسیاری از انحرافات درمیان جوانان نتیجه ی فقدان برنامه ریزی صحیح در گذران اوقات فراغت بوده است .

بر اســاس یافته های یک  پژوهش از میان ســبک های مختلف گذران اوقات فراغت، گرایش دانشــجویان به ســبک رسانه محور بیشــتر از سایر سبک ها بوده است و محتوای مصرف رسانه ای دانشجویان نیز بیشتر سرگرمی محور اســت تا آموزش محور.

میزان اقبــال زنان و مردان به ســبک های فراغتی رسانه محور و تفریح محور یکسان بوده و تفاوتی نداشته اســت.

در چگونگی گذران اوقات فراغت عوامل فردی بیشتر از عوامل خانوادگی تأثیر دارد و این امر چه بسا ناشی ازغلبه ی فرایند فردگرایی در جوانان و نشــان دهنده ی آن است که امروزه در ارزش ها و رفتار آنها از تأثیر خانواده کاســته شده و سایر نهادهای اجتماعی از جمله گروه دوستان و رسانه های جمعی تأثیر بیشتری بر جای می گذارند.

سیمای دانشــجویی که در این پژوهش به دست آمده سیاست گریز،متمایل به ســرگرمی و در پی لذت و علاقه مند به فعالیت های فراغتی فردی است .

به دلیل نرخ بالای جمعیت جوان استان خوزستان  هدایت و ایجاد امكانات برای گــذران اوقات فراغت جوانان و نوجوانان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و در ســازندگی جامعه نقش بسزایی دارد. در واقع فعالیت های فراغتی برای یك جوان محلی آزمون و خطا و تجربه اندوزی اســت و او را برای ورود به اجتماع و مســئولیت پذیری در آینده آماده و مجهز می کند.

ضروری است متولیان فرهنگی خوزستان بــا توجه به دگرگونی تدریجی ارزش ها و ســبک زندگی ،ارزش های اخلاقی و مذهبی  را در جریان اجتماعی شــدن با روشی استدلالی، غیرآمرانه و عاری از تعصب بــه نوجوانــان منتقل کنند .

تکیه بر ایــن اصول اخلاقی واعتقادی سبب مصونیت نسبی جوانان  در برابر آسیب های اجتماعی وبه خصوص آسیب های فراغتی می شود .

لینک کوتاه:https://khooznegar.ir/0up0