به گزارش پایگاه خبری خوزنگار؛  معاون محیط زیست انسانی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان روز شنبه در بیستمین نشست کارگروه حفاظت کیفی رودخانه دز در سالن نشست‌های فرمانداری ویژه دزفول افزود: محاسبه خسارت وارد شده به رودخانه‌های خوزستان توسط صنایع و تخلیه فاضلاب به این رودخانه‌ها در دستور کار قرار گرفته است و این خسارت‌ها محاسبه و شرکت‌های استان ملزم به پرداخت جریمه می‌شوند.

فرهاد قلی نژاد گفت : تمام صنایع خوزستان مکلف به احداث تصفیه خانه برای پساب تولیدی خود هستند درغیر این صورت طبق هماهنگی قضایی انجام شده، با صنایعی که از اجرای این تعهد خودداری کنند برخورد قضایی می‌شود.

وی تاکید کرد: اولویت نخست برای حفاظت کیفی از رودخانه دز ایجاد تصفیه خانه‌های پساب فاضلاب شهری و صنعتی است.

معاون مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ورود مواد مغذی ناشی از پساب کشاورزی و صنعتی را دلیل رشد بی رویه جلبک در بخش‌هایی از رودخانه دز اعلام کرد و گفت: رشد جلبک در رودخانه به معنای ورود مواد مغذی مورد نیاز این گیاهان در رودخانه است.

شرکت خمیرمایه دزفول الزامات زیست محیطی را رعایت نکرد پلمب شود

قلی نژاد با اشاره به آلودگی زیست محیطی شرکت خمیرمایه دزفول گفت: پساب این شرکت موجب آلودگی آب‌های زیرسطحی و سطحی منطقه شده که این موضوع در کارگروه حقوق عامه دادگستری خوزستان طرح و برخورد قضایی لازم با این شرکت در دستور کار است.

وی ادامه داد: شرکت خمیرمایه باید ظرفیت تولید خود را متناسب با ظرفیت تصفیه خانه پساب این شرکت کاهش دهد؛ درصورت تمکین نکردن نسبت به پلمب این شرکت با دستور دستگاه قضایی اقدام شود.

وی با بیان اینکه رودخانه کارون تنها رودخانه در ایران است که شورای حفاظت کیفی مصوب مجلس شورای اسلامی دارد، گفت: با توجه به اینکه رودخانه دز یکی از سرشاخه‌های اصلی کارون است به همین دلیل کارگروه حفاظت از رودخانه دز ذیل شورای حفاظت از کارون تشکیل می‌شود.

نگران آینده رودخانه دز هستیم

معاون محیط زیست انسانی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: اگرچه امروز وضعیت رودخانه دز به مراتب بهتر از کارون است ولی در صورتی که تهدیدات موجود رودخانه دز از امروز مورد توجه قرار نگیرند، این نگرانی وجود دارد که در آینده نه چندان دور، دز نیز به سرنوشت کارون گرفتار شود.

وی ساخت سد در بلادست رودخانه‌های خوزستان را تهدیدی جدی دانست و افزود: پیگیری‌هایی انجام شده است تا خوزستان به دلیل تاثیرپذیری از احداث این سدها به عنوان یکی از مراجع استعلام ساخت این سدها تعیین شود.

طرح جامع حفاظت از کارون و دز در حال تدوین است

قلی نژاد با بیان اینکه همچنان نگرانی‌های در مورد سد چمشیر و تاثیر آن بر خوزستان وجود دارد، گفت: اگر چه این سد در استان دیگری ساخته شده ولی وضعیت این سد و تاثیر آن بر خوزستان به صورت مستمر در حال پایش است.

وی ادامه داد: طرح جامع حفاظت کارون و دز در حال تدوین است و این طرح پس از تکمیل در شورای عالی آب کشور برای تخصیص اعتبار و بودجه ارایه می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: احداث تصفیه خانه فاضلاب هزاران میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد به همین دلیل احداث این تصفیه خانه‌ها جز با بودجه ملی ممکن نیست از این رو تصویب طرح جامع کارون و دز در شورای عالی آب کشور می‌تواند سهم مهمی در تخصیص این اعتبار داشته باشد.

وی با بیان اینکه صنایع نفت و گاز و اقتصاد کشور وابسته به آب است و بیشترین برداشت آب از کارون توسط پتروشیمی‌ها انجام می‌شود، افزود: با توجه به اینکه حیات رودخانه کارون به دز و حیات دز به سرشاخه‌های آن وابسته است به همین دلیل حفاظت کیفی از دز اهمیت فراوان دارد.

آبفا برای جذب اعتبار و تکمیل شبکه فاضلاب دزفول شبانه روز تلاش کند

معاون عمرانی فرمانداری ویژه دزفول نیز در این نشست با بیان اینکه مصوبه‌های شورای حفاظت کیفی رودخانه دز برای همه دستگاه‌ها الزام آور است، گفت: اجرا نشدن مصوبه‌های این شورا پذیرفتنی نیست و باید تمام مصوبه‌های این شورا تا پیش از تشکیل نشست بعدی اجرایی شوند.

امیر یساری تلاش شبانه روزی برای جلوگیری از ورود فاضلاب شهری و صنعتی به رودخانه دز را مورد تاکید قرار داد و افزود: متولی فاضلاب شهری اداره آب و فاضلاب است و باید برای حل مشکل فاضلاب و جذب اعتبار برای تکمیل این شبکه باید شبانه روز تلاش کند.

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از ورود فاضلاب خام زیباشهر و مهرگان به رودخانه دز ادامه داد: آبفا و شهرداری با همکاری هم مکلف هستند در بازه زمانی معین وضعیت فاضلاب این منطقه را ساماندهی کنند.

انتقاد محیط زیست دزفول از پاس کاری آبفا و شهرداری پیرامون فاضلاب زیباشهر

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول نیز در این آیین با بیان اینکه از ۱۲ مصوبه نشست قبلی کارگروه حفاظت کیفی دز پنج مصوبه اجرایی نشده است، گفت: دستگاه‌های اجرایی دزفول مکلف هستند تا مصوبه‌های این کارگروه را اجرایی کنند.

مسعود نوری پور با انتقاد از پاس کاری آبفا و شهرداری برای ساماندهی وضعیت فاضلاب منطقه زیباشهر دزفول افزود: با توجه به اینکه این موضوع سالها طرح شده ولی تاکنون گره گشایی نشده است پیشنهاد می‌شود وضعیت فاضلاب زیباشهر در شورای حفاظت کیفی کارون با حضور استاندار مطرح شود.

وی مشکلات زیست محیطی پساب فاضلاب شرکت خمیر مایه دزفول را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: بازدیدهایی به صورت مستمر از این شرکت انجام و مستندات لازم تهیه و موضوع به استانداری خوزستان اعلام شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول ادامه داد: ظرفیت تصفیه خانه شرکت خمیر مایه بیش از پساب تولیدی آن است و این موجب شده تا پساب این شرکت بدون تصفیه وارد آب‌های سطحی و زیرسطحی منطقه شود.

رودخانه دز که از کوه های زاگرس و گرگر لرستان سرچشمه می گیرد به عنوان سومین رودخانه با کیفیت و پاک جهان برای ادامه حیات و جلوگیری از آلودگی نیازمند مدیریت پسماند و زباله است.

رودخانه دز به عنوان سومین رودخانه پرآب کشور و شاهرگ حیات اقتصادی شمال خوزستان نقش اساسی و مهمی در پویایی اکوسیستم و محیط زیست منطقه و نیز تولید بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در شمال استان خوزستان دارد.

این رودخانه با آبی سرد و زلال علاوه بر پتانسیل گردشگری، زیستگاه انواع آبزیان بومی و بعضا منحصر بفرد است که به دلیل برخی بی توجهی‌ها مورد تهدید پسماند و فاضلاب خام و آلودگی قرار گرفته است.

لینک کوتاه:https://khooznegar.ir/9ig8