به گزارش پایگاه خبری خوزنگار ؛ دکتر روان شناسی تربیتی درباره موضوع اختلال هویت جنسی در کودکان اظهارداشت :  هویت جنسی معمولأ بین ۳ تا ۴ سالگی شکل می گیرد . اگر کودکی با جنسیتِ خود، احساسِ ناسازگاری کند، دچارِ اختلالِ هویت جنسی شده است .

دکتر پروین رضایی  افزود : چنین کودکی، اصرار بر این دارد که متعلق به دسته یِ جنسِ مخالف است . او بطور مستمر ترجیح می دهد  لباسِ جنس مخالف بپوشد، در بازی و تخیلاتش، نقشهایِ جنسِ مخالف رو ایفاء کند و  میلِ شدید به شرکت در تفریحات و بازی هایِ جنسِ مخالف دارد .

وی گفت : این کودک  ترجیح می دهد  که همبازی هاش از جنسِ مخالف باشند ، از اندامِ جنسیِ خود بیزار است ، اگه پسر باشد ، از ادرار کردن به شکلِ ایستاده و اگر دختر باشد  (برعکس)، اجتناب می کند .

دکتر پروین رضایی افزود :   لازم به ذکر است  که والدین نقشِ مهمی رو در رشد و یادگیریِ بهنجارِ کنش هایِ جنسیتیِ کودکان دارند. طوری که غیبتِ یکی از والدین، فرآیندِ ایجادِ رفتارهایِ جنسیتیِ بهنجار رو در کودکان، با مشکل مواجه می کند.

وی افزود : همچنین تحقیقات نشان می دهد  که کودکانِ دارایِ این اختلال، وابستگیِ ناایمن به مادرِ خود دارند و رابطه یِ آن ها ، یه رابطه یِ ضعیف و بی اثره و علتِ این مسئله، وجودِ آسیبهایِ روانیِ مادر، از جمله افسردگی و اختلالاتِ شخصیت در اوست . (مثلِ اختلال شخصیتِ وابسته).

وی در ادامه گفت :  بررسی ها نشان  می دهد که رابطه یِ این کودکان با پدرانشان ، رابطه ای منفی، فاقدِ آرامش و توأم با نزاع است . همین مسئله موجبِ بروزِ اضطراب و زمینه سازِ تظاهرِ چنین اختلالی در کودک می شود . به علاوه، هر چه در خانواده، تمایلِ والدین مبنی بر داشتنِ فرزندِ با جنسیتِ خاصی بیشتر باشد ، احتمالِ بروزِ اختلالِ هویتِ جنسی در کودکِ غیر همجنس با تمایلِ والدین، بیشتر می شود .

این روان شناس تربیتی معتقد است که هر وقت فرد، از طرفِ همسالانِ همجنس و از طریقِ ارتباطاتِ اجتماعی با آنها ، نتواند  تأییدِ اجتماعیِ لازم رو بدست بیاورد ، این احتمال وجود دارد  که با همسالانِ غیر همجنس، ارتباط برقرار کند  و تحتِ تأثیرِ همین تعاملاتِ اجتماعی، رفتارهای جنسِ مخالف در او رشد پیدا کند .

 

 

لینک کوتاه:https://khooznegar.ir/lufv